Friday, June 19, 2009

| Dan Mereka Pun Sambung Belajar... |

Kalau nak ditunggu orang lain untuk update warung ni, rasanya berjanggut la kot. Walaupun hakikatnya aku tak ada pun janggut nak tumbuh. Huhu.. Jadi, sebagai permulaan, biarlah aku mewar-warkan (betul ke aku eja?aku selalu ada masalah dgn mengeja!ade sesape leh ajar aku BM?Hahahaha), ada 2 orang lagi kaum kerabat Pak Hamid akan sambung belajar pada bulan hadapan.

Dimulakan dengan Nadia, anak Pak Ngah Ibrahim. Dimaklumkan tadi, yang dia dapat tawaran ke KUITHO di Batu Pahat, Johor (depan rumah mak mertua aku di Parit Raja). Kos yang akan ditawarkan adalah Pengurusan Teknologi (sama macam DD masa belajar di UTM, Skudai dulu). Tarikh mendaftar adalah pada 28hb Jun 2009 ni. Tapi, tak pasti samada dia akan terima tawaran ni ataupun tidak, sebab dia berminat nak masuk pengajian kejururawatan.

Nadia bersama Mawar yang masih "dalam hari"

Apapun, untuk Nadia, buatlah pilihan yang terbaik. Mana-mana pun ok je kalau tanya aku. Cumanya, kalau amik kejururawatan ni, kena kuat semangat, kuat jati diri juga kuat tahan caci maki pesakit. Tak seindah yang kita fikirkan kalau masuk bab jadi jururawat ni. Banyak yang aku tengok, jururawat sekarang hampeh belaka. Stok yang baru-baru ni kaki mengelat sebab malas nak layan pesakit. Tau nak melawa jek. Pehtu bila ada pesakit yang hensem2 jek sanggup nak layan. Yang tua dah terbongkang (maafkan bahasa aku) kat katil takleh jalan, takde sape pun sanggup nak layan kecuali jururawat yang betul2 layak digelar jururawat.

Kenapa aku berani cakap pasal bab jururawat hampeh ni? Sebab aku pernah masuk HKL dan kebanyakan pelatihnya hampeh belaka. Most of them memang stok2 kaki melawa, kaki mengendeng (bila ada doktor hensem round2) dan malas! Ada ke patut sorang pelatih ni cakap dengan aku,

"Kak, saya malaslah nak layan orang tua depan tu. Berak kencing dia la. Dahla 1 badan dia kudis2."

Masa tu jugak aku rasa nak lempang laju2 kat muka pelatih tu. Apa jadahkah dia amik kos kejururawatan kalau kaki ngelat? (Cis...aku dah terlebih emo sampai tersasar motif sebenar aku menulis.)

Sambung balik yea..Apapun sorang lagi yang nak sambung belajar ni adalah Yin, which is my lil bro. Dia dapat kos yang memang dia ambik masa di UiTM, Seri Iskandar dulu - Hartanah. Dia akan sambung ijazah di UiTM Shah Alam dan dijangka tarikh daftar adalah 4hb Julai 2009. Mak abah insyaAllah akan turun KL untuk hantar Yin ke sana. Katanya nak tolong carikan rumah sewa sekali. Yelah, awal2 dalam surat dah bagitau takde kemudahan asrama disediakan. Sian plaks aku dengarnya. Nak tolong, aku sendiri tak tau area mana yg dekat dgn UiTM. Kalau ade sesiapa (kak ela terutamanya sebab dia kan penah study kt UiTM dulu) yang tahu pasal rumah2 sewa di sekitar UiTM Shah Alam, please info aku or Yin.

Yin yang ala2 komunis Jepun..hahaha

Oh ya, pada Amira yang memang tengah sambung belajar di USIM, belajar rajin2 ye. Jangan malas2 cam aku ni. Keje pun malas dah. Hahahaha...

Dibawakan khas oleh:

14 comments:

Sue.Aleen said...

mak hang sms aku tulis UTMH... apa menda alah UTMH ni? UTHM ada la...

nak cari rumah sewa? boleh².. nanti aku pas kat abang nen pasai dia keja sebelah UITM tu ja... banyak rumah sewa area tu. budget berapa budget?

degree UITM memang tak dak penempatan/kediaman. kena dok luar. berdikari.

Sue.Aleen said...

jururawat kat HSB baik² dan professional belaka!

HasnolMizam said...

congratulation to both of you..

Anonymous said...

haha..psl bajet nk dok umah sewa tu,kene tanye yin or my mom..
x pasti la bape..

jururawat kat Hospital Putrajaya pun beh2...mesra alam gitu hah..
masa sakit,dia ckp "akak sakit ek?tahan kejap ye.sy panggilkn doc."
perghhh..nk meleleh airmata..hahaha

noorra said...

bukan semua nurse x elok...kadang jadi cam tu sbb dah penat atau ada masalah lain...tu tempias kat pesakit. Apapun x kira la kerja nurse ke, keje apa ke..yg penting kena minat dan ada keikhlasan dlm bekerja barulah menjiwai dan benar2 berkat pekerjaan tu. x de la nak mengelat atau buat keje cam melepaskan batuk di tangga je.

To Yin n Nadia....congratulations n good luck!!! Wish u all the best.

Sue.Aleen said...

Jangan malas2 cam aku ni. Keje pun malas dah. <-- ayat terus-terang yang paling aku tak tahan sekali..

Anonymous said...

tula akhir ayat tu aku gelak..hahahaha..

me said...

aduhai...niat dhati nk smbg blaja gak..tp oleh krn keselesaan aku bkrja & "berjoli" mmbuatkan aku mls nak smbg blaja dah..hukhukhuk..
sadis..

"Jangan malas2 cam aku ni <---- aku suke ayat ni...ayat semangat tue...hahahaha

kak Bib said...

aku pun sama (semenjak jadi Datin ni)....hehehehe

AKIZ NETWORK said...

"rejeki org masing-masing punya" itu kata2 yg aku ingat dari arwah tok sebuah 'rejeki' bunyikan ikut slang banjar.............huhu

me said...

"rejeki" <--- slang banjo ke slang jawo...kihkih

Sue.Aleen said...

dah tok sebuah takkan nak slang jawa... apedaaa...

awa, nyanyi sket lagu favorite dia tu.

me said...

ape ntah...sat nak igt blk...

"tong manting tebulik hanying..." kakaka....

lawak je...sedangkan aku pn tak tau apa maksud :P

Qyren said...

hahaha... gmbr bk jepun 2 x kena mengenala... ahhahahaha

makasih atas sokongan anda semua... [ ala2 macam org pas dpt tepukan pas wat consert] ahahahhaah