Friday, December 25, 2009

TANDA-TANDA ANDA BERMASALAH

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).

  • Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
  • Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
  • Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
  • Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja.
  • Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG
Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.

  • Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
  • Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
  • Bersin - Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK

  • Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
  • Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
  • Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG

  • Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
  • Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)

  • Bibir pucat - Sistem penghadaman yang lemah, Perut mengandungi angin, Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
  • Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.

  • Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
  • Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
  • Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.

  • Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
  • Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh :

  • Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
  • Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

a) Sendi

  • Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
  • Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
  • Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

b) KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.

c) KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

d) KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

e) SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.

f) SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

g) RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

h) GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN

  • KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA. Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA - Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi. Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
  • SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.
  • BISUL TERJADI DI KEPALA - Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
  • RASA PENING YANG MEMUSING - Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.
  • MULUT/KERONGKONG/LIDAH
    LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
    MUNTAH DARAH - Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan, Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.
  • LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.
  • KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman
  • KENCING
    KERAP KENCING: Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
    AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
    AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
    AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
    AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.
  • BUANG AIR BESAR
    CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
    SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
    NAJIS BERDARAH - Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
    NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.
  • BADAN
    RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
    - Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf. Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
    - Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
    - Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.

BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan

BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.

BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

  • RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.
  • CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.
  • RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.
  • RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB : Sistem jantung yang lemah. Sistem saraf otak yang lemah. Masalah pengaliran darah.
  • SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.

Monday, December 21, 2009

INFO

AMALAAN DIET DIET RASULLULLAH

JENIS MAKANAN
Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh sembarangan. Hal inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lainnya.
Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah ini, anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.


CARA MAKAN

Jangan makan buah setelah makan nasi,sebaliknya makan buah terlebih dahulu baru makan nasi.
Tidur 1 jam setelah makan tengahari
Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan di makan usia dan KOLESTEROL dalam badan akan berganda.
Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya..cubalah...
Pengaruhnya tidak dalam jangka pendek...Akan berpengaruh bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. Kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosak usus kita.


AMALAN-AMALAN LAIN

Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang tersebut.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan) Wassalam...

Monday, November 23, 2009

| Selamat Hari Raya Haji |

Tak lama lagi kita akan menyambut Hari Raya Haji pada hari Jumaat ini, bersamaan dengan 27hb November 2009. Kalian sanak saudara akan beraya di mana? Bagi Waida, Kak Lina, Yin & Abang Kemal sekeluarga akan pulang ke Pengkalan Hulu, Perak. Khabarnya, pada hari Khamis ini, Cik Gedah dan Cik Lin sekeluarga akan turut ke sana. Pastinya raya haji tahun ini akan lebih meriah di Pengkalan Hulu. Tak sabar rasanya nak jejakkan kaki ke tempat yang segar dan sejuk tu. Khabarnya ibu, di sana setiap hari hujan dan abah selalu memakai baju sejuk. (Tu peringatan untuk semua sanak saudara, sila bawa baju sejuk jika anda mahu pulang ke Pengkalan Hulu. Huhu~)

Waida dan Kak Lina sekeluarga akan bertolak balik ke Pengkalan Hulu pada hari Rabu malam. Kami akan bertemu di tol USJ untuk konvoi pulang bersama-sama. Tak sabar rasanya! (Tapi, barang-barang yang nak dibawa belum pun dikemas. Hahaha) Apapun, bagi DD sekeluarga, katanya berhari raya di Terengganu sebab buat kenduri akikah Athir. Hmm..rindu nak jumpa Athir.

Macamana dengan kalian yang lain? Tahun ini beraya di mana? Pulang ke kampung tak? Kalau ada kesempatan, jemputlah datang ke Pengkalan Hulu. Bolehlah berjumpa dengan sanak saudara yang lain.

Till then, daaaa~~

Wednesday, November 11, 2009

INFO-MASA ORGAN BEKERJA

Perut Jam 07.00am - 09.00am. Masa fungsi organ Lambung/Perut sedang kuat bekerja, sebaiknya makan pagi untuk proses pembentukan makanan dan minuman untuk menghasilkan tenaga. Minum jus buah/sayuran atau ramuan sebaiknya semasa perut masih kosong agar zat yang berguna dapat segera terserap kedalam tubuh.

Limpa Jam 09.00am - 11.00am. Masa fungsi organ Limpa aktif/kuat. Sari makanan dan minuman siap di transfortasi keseluruh sel-sel tubuh. Pada masa ini kesan mengantuk, bererti fungsi limpa lemah. Limpa lemah, terserang lembab, cairan tubuh terhambat, badan terasa berat dan mengantuk, jangan tidur gunakan waktu ini untuk tetap bekerja dengan menggunakan musik/menyanyi, agar limpa kuat dalam bekerja.

Jantung Jam 11.00am - 1.00pm. Masa fungsi organ Jantung aktif/kuat, harus istirahat, hindari panas dan oleh fisik, ambisi dan emosi terutama pada penderita gangguan pembuluh darah. Jangan melakukan terapi akupunktur atau kop, kerokan, dapat melukai pembuluh darah dan berakibat pada gangguan jantung.

Hati Jam 1.00 pm- 3.00pm. Masa fungsi organ Hati lemah, bila orang tidur, darah merah berkumpul dalam organ hati dan terjadi proses regenerasi sel-sel hati, apabila fungsi hati kuat maka tubuh kuat untuk menangkal semua penyebab penyakit. Anak-anak seharusnya tidur siang agar pembentukan dan pembangunan sel-sel hatinya kuat, sehingga daya tahan tubuh kuat, tidak mudah sakit.

Paru-Paru Jam 3.00pm – 5.00pm. Masa fungsi organ Paru-paru lemah diperlukan istirahat, tidur untuk proses pembuangan racun dan proses pembentukan energi paru-paru.

Ginjal Jam 5.00pm - 7.00pm. Masa fungsi organ Ginjal kuat, sebaiknya digunakan untuk belajar karena terjadi proses pembentukan sumsum tulang dan otak serta kecerdasan.

Perut Jam 7.00pm - 9.00pm. Masa fungsi organ Lambung lemah sebaiknya tidak mengkonsumsi makan yang sulit dicerna atau lama dicerna atau lebih baik sudah berhenti makan.

Limpa Jam 9.00pm - 11.00pm. Masa fungsi organ Limpa lemah, terjadi proses pembuangan racun dan proses regenerasi sel Limpa. Sebaiknya istirahat atau tidur sambil mendengarkan musik yang menenangkan jiwa, untuk meningkatkan Limpa.

Jantung Jam 11.00pm - 1.00am. Masa fungsi organ Jantung lemah. Sebaiknya sudah beristirahat tidur, apabila masih terus bekerja atau berjaga dapat melemahkan fungsi jantung.

Hati Jam 1.00am - 3.00am. Masa fungsi organ Hati kuat. Terjadi proses pembuangan racun/limbah hasil metabolisme tubuh. Apabila ada gangguan fungsi hati tercermin pada kotoran dan gangguan mata. Apabila ada luka dalam akan terasa menyucuk

Paru-Paru Jam 3.00am - 5.00am. Masa fungsi organ Paru-Paru kuat, terjadi proses pembuangan limbah/racun pada organ Paru-Paru, apabila terjadi batuk, bersin-bersin dan berkeringat menandakan adanya fungsi Paru-Paru. Sebaiknya digunakan untuk oleh nafas untuk mendapatkan energi paru-paru yang sehat dan kuat.

Usus Besar Jam 5.00am - 7.00am. Masa fungsi organ Usus Besar kuat, sebaiknya dibiasakan pembuangan ketandas secara teratur.

Monday, October 12, 2009

Makan²...



Seluruh ahli Warung Kopi Pak Hamid dijemput ke rumah kami bertempat seperti di atas pada hari Sabtu, 17 Oktober 2009. Masa sebenarnya ikut suka (ahli Warung sahaja). Korang nak mai tidoq pun boleh... Nak men game tak dak la. Tapi online macam Mafia Wars aku on je.. kehkehkeh! Jangan tak datang ye... rindu nak bergeder aka bergossip dengan korang.





Wednesday, October 7, 2009

Selamat menempuh PMR



Untuk dua orang anak buah aku yang aku sayang - Husna + Yamin. All the best to both of you. I know you both can do it. Ahhh! Besar dah korang. Aku plak makin 'tua'. Ughhh!





Wednesday, September 30, 2009

peranginan titi hayun, yan kedah

pemandangan dari atas gunung jerai
pantai murni, yan besar kedah
sunset pantai murni yang kedah
titi hayun, sungai

28hb september 2009 - baru berpeluang balik ke pengkalan hulu. kami pergi naik gunung jerai tapi tak tidur sana sebab regency hotel dah take over gunung jerai. Habis semua bilik jadi mahal, paling murah pun rm180. So kitaorang turun balik, pergi ke Yan. Titi hayun ada sungai dan sewa bilik cuma rm100 dapat kembar lagi. tidur sana 1 hari. jalan-jalan kat pantai murni, tengok sunset pastu melantak sampai buncit.

makan mee udang, mee rebus, nasi goreng, nasi campur, roti canai, kopi, teh, milo semua tibai. kenyang tak terhingga, abis sebulan punya puasa.



Thursday, September 17, 2009

Perutusan Hari Raya...



Cewahhh! Bunyi tajuk cam dok kat oversea je kan... Padahal dok kat Bamboo River je...

Kami balik ke Big River dulu, pastu raya ke-2 baru balik ke Bird River. Tak sampai hati balik rumah sebelah pihak je. Bagi yang ibu bapa masih ada tu treasurelah mereka selagi mereka masih ada. Jika tinggal seorang je lagi, korang pasti takkan biarkan sebelah pihak je rasa bahagia dengan kehadiran korang masa raya (terutamanya malam raya). Tambah lagi yang tinggal tu adalah seorang IBU!

Kekadang aku rasa cam teringin sangat family kita bergader cam dulu² tu kat TP. Walo pun sekang ni rumah tok dah tiada lagi, rumah Along kan ada. Masih utuh walo pun bumbung tiris sana-sini. Aduhh.. bila la nak dapat ganti bumbung tu.

Sungguh! Tanah pusaka tu banyak kenangan. Kenangan dengan saudara-mara yang sukar dilupakan. Terutamanya bila menjelang hari raya. Kenangan bermain meriam besi sampai pekak telinga tok (abang Kemal and the gang), main bunga api besi sampai terbakar pokok nyior orang tua tu (aku dengan Didi), kena perhambat dek Along sebab main bunga api masa malam raya (aku dengan Didi jugak) dan memacam lagilah. Ada yang pahit tapi yang pahit jadi manis bila dikenang sekarang ni.

So, seminggu ni tak online la aku walo pun reception Maxis broadband sangat baik di TP. Ada broadband tapi tak dak laptop pun tak guna jugak. Siapa nak pinjamkan? Kak Long? Jangan harap... hukhukhuk! Kalo tak, sure aku dah boleh bersiaran dari kampung je dengan 'gambar pinjam' dari kamera Awa. Aku ada usha satu laptop tu.. tunggulah...

Till then, Selamat Hari Raya, maaf zahir batin, selamat memandu, selamat sediakan duit untuk anak² aku. Untuk Awa, sebab hang tak dapat duit kecik, bagi je anak buah hang note yang besar² kaler biru tu.. hahaha...





Thursday, September 10, 2009

Balik Beraya Rumah Mertua, Pedoman Buat Isteri, Ibu & Menantu

Moral: Jangan gaduh pasal balik raya la, pakat baik2. Buat anak lelaki, tanggungjawab kat ibu perlu diUTAMAkan sehingga laa salah seorang (anak tu atau ibu) menemui ajalnya. Buat para isteri, jangan sampai jadikan suami anda anak yg derhaka kpd Ibubapa nya...


Setiap kali menjelang ramadhan tergiang-giang suara ibu yang rasanya baru saja saya dengar walaupun telah berlaku berbelas tahun. Diantara tazkirah ibu yang amat saya ingat ialah ketika bulan puasa selepas bersahor sementara menunggu waktu solat subuh ibu akan memanggil kami semua (3 orang anak perempuannya - ibu mempunyai 4 orang anak perempuan seorang dah berumahtangga dan dua orang anak lelaki) dan akan bercerita tentang kebesaran Allah dan hukum hakam dalam islam dengan menggunakan bahasa yang amat mudah difahami walaupun ketika itu saya masih lagi bersekolah menengah rendah dan ayah pula meninggal dunia ketika usia saya tiga bulan.


Ibu : Apa yang nak ibu cakap nie....dengar baik-baik lebih-lebih lagi pada Ateh (anak no. 3) dan Acik (anak no.5). Ateh akan mendirikan rumahtangga tak lama lagi. Apabila hampir penghujung puasa dah tentu kamu suami isteri akan berbantah-bantahan untuk pulang ke kampong siapa pada hari raya pertama. Betul tak??????


Ateh & Acik : Betul....mestilah ghumah ibu dulu.........


Ibu : Dengar dulu....contohnya jika rumah kamu di Tanjong Malim, rumah ibu di Cheras dan rumah mentua kamu di Johor, rumah siapakah yang akan kamu tuju dulu?


Ateh & Acik : Ghumah ibulah.....sebab dekat


Ibu : Tidak.......ibu tidak izinkan kamu balik ke sini.........baliklah ke rumah mentua kamu dan jika mentua dan suami kamu izinkan barulah balik ke rumah ibu........ibu tak kisah hari raya yang keberapa sekalipun.


Ateh : Mengangguk.......(tanda faham ler tue...... dia nie banyak ikut perwatakan ibu....penyabar, bertolak ansur dan mahir dalam menjahit, sulam menyulam, memasak dan juga pandai mengurut....diantara kami adik-beradik dialah yang paling dalam pengetahuannya dalam islam seperti ibu juga).


Acik : Mana boleh macam tu tak aci lahhhhhh......kena gilir-gilirlah baru adil. (dia nie memang kaki bangkang pun.....outspoken skit kalau dia tak puas ati)


Ibu : Ingatlah......jika anak-anak perempuan itu sayangkan ibu bapanya dan inginkan kebahagian ibu bapa nya di akhirat nanti...taatlah pada suami dan mentua ........


Acik : Macam kaum h**** lak. Dah kawin tak boleh gi rumah emak bapak.


Ibu : Bukan macam tu......islam tu indah.......setiap anak-anak perempuan yang taat pada suami di samping mentua mereka, ibubapanya akan mendapat pahala di atas ketaatannya itu..... dan seperkara lagi.....untuk menjaga suami tidak sesusah mananye... hanya dua perkara kalau kamu nak menundukkan suami kamu mengikut ISLAM......JAGALAH NAFSUNYA DAN JAGALAH PERUTNYA. InsyaAllah dia tak akan ke mana.....kalau dia melilau pun dia akan kembali kepada kamu juga. Pahala kamu ada di dalam rumah kamu tak payah bersusah payah macam kaum lelaki di luar rumah mencari pahala.


Ditakdirkan Allah Ateh bernikah dengan abang ipar yang yatim piatu......jadi setiap tahun beraya bersama ibu manakala Acik pulak masih mempunyai ibubapa mentua . Hampir setiap tahun pada hari raya puasa Acik sekeluarga akan beraya di rumah mentua di Melaka cuma pada hari keempat atau selebihnya di rumah ibu (rumah Acik di Kedah).


Dengan takdir Allah ketika saya berada di tingkatan 6 rendah, dua hari sebelum hari raya puasa Acik sekeluarga tiba di rumah ibu. Ibu terkejut tapi saya rasa........ .terkejut campur gembira agaknya ibu pada masa itu. Selepas pulang dari solat terawih ibu duduk berbual dengan abang ipar...


Ibu : Bila kamu nak bawa isteri kamu pulang ke Melaka?


Abang ipar : Kami akan beraya di sini dan raya ke dua nanti baru balik ke Melaka (dia nie memang malu sakan dgn ibu).


Ibu : Adakah ini desakan dari isteri kamu?


Abang ipar : Tidak bu.......saya izinkan keluarga saya beraya di sini.


Ibu : Bagaimana ibubapa kamu adakah mereka setuju?


Abang ipar : Mereka tiada halangan.


(dalam hati saya rasa terkilan..........apalah ibu nie....biarkan jerlah Acik nak beraya di sini)


Ibu : Izinkan ibu bercakap dalam talipon dengan emak kamu. (abang ipar bangun dan mendial no. talipon kampungnya dan menyerahkan ganggang talipon pada ibu....lama gak ibu bergayut dengan besannya).

Emak kamu tak ada masalah kamu sekeluarga beraya bersama ibu di sini.(sambil menitis airmata) Terima kasih kerana membawa anak dan cucu-cucu ibu ke sini.


Apabila habis bulan syawal seperti biasa hanya saya dan ibu saja tinggal di rumah. Sebagai anak yang bongsu dan paling rapat dengan ibu dan masih solo ketika itu, ibu mencurahkan perasaan dan berbangga kerana dapat membimbing anak-anak perempuan nya kearah islam tapi ibu amat kecewa dengan kedua-dua anak-anak lelakinya yang seperti lembu dicucuk hidung menjadi pak turut kepada isteri mereka. Bayangkanlah menantu perempuan ibu yang sulong tidak pernah bermalam di rumah ibu apatah lagi lepas makan nak tolong basuh pinggan ke atau menolong kerja-kerja rumah yang lain....(tak boleh cerita panjang.........dah masuk bab mengumpat lak.......).


Semasa saya di tingkat 6 atas ibu kembali ke rahmatullah membawa seribu kekecewaan di atas sikap anak-anak lelakinya. Alhamdulillah apabila saya mendirikan rumahtangga......masalah pulang beraya tak mendatangkan masalah pada suami kerana semua jenis cuti kami sekeluarga akan habiskan di rumah mentua saya. Saya juga salah seorang menantu yang disenangi.


Saya selalu bertanya pada diri saya sendiri......sempurnakah sudah aku sebagai seorang menantu? Sempurnakah aku sebagai seorang isteri yang solehah?.........berjayakah aku menjadi ibu sepertimana ibu ku dulu???????? Ya Allah.....berilah aku petunjuk dan pimpinlah aku ke jalan yang engkau redhai.....Aminnn

Renung-renungkan dan selamat beramal….

*Original Post from Ratuhati.com

Thursday, September 3, 2009


PROMOSI H1N1
Prorpolis Platinum(Green Propolis)-
RM36.00 1 btl/RM161.00 5 btl 1set

Apa persediaan anda bila berada di kawasan yg sesak dgn keadaan wabak yg sedang melanda negara ketika ini?

Kebaikan Propolis


Propolis Platinum menggiatkan penghasilan antibodi serta mengukuhkan sistem imuniti badan. Propolis Platinum membantu melegakan sakit tekak. Ia juga bertindak dalam melawan kerosakan gusi dan gigi. Ia boleh membantu menghalang selsema, jangkitan gastrointestinal dan lain-lain lagi kegunaan. Ia juga boleh membantu meringankan masalah pernafasan Propolis juga dapat membantu meningkatkan daya ingatan dan membantu merawat luka-luka ringan apabila disapukan pada luka.


Meningkatkan kesuburan

Salah satu kajian tentang kebaikan propolis ialah pada wanita yang ketidaksuburan/kemandulan dan endometriosis. Kajian mendapati purata penggunaan sebanyak 500mg propolis dua kali sehari terhadap wanita telah didapati hamil 60% daripada 20% wanita yang tidak diberi propolis

5 titik sahaja setiap hari selepas makan


PROMOSI RAMADHAN

BERITA BAIK UTK YG SELALU SENGAL-SENGAL KAKI

Stokin Bertenaga Bio-RM38.00 1 pc

Stokin Bertenaga-Bio diperbuat daripada kain kapas berkualiti dan ianya mengandungi Bio Seramik yang dapat mengeluarkan pancaran inframerah jarak jauh. Pancaran inframerah jarak jauh dapat merangsangkan bahagian-bahagian tapak kaki dan menggalakkan peredaran darah. Ia juga membantu mencegah pembiakan bakteria dan menyingkirkan bau kaki yang busuk serta melegakan gatal-gatal di tapak kaki. Ia merupakan produk penjagaan kesihatan yang baik untuk seisi keluarga.

Fungsi-fungsi Stokin Bertenaga-

    Cukup sesuai utk yg rajin sembayang terawih 2o rakaat (berdiri lama)dan sembahyang malam

1. Dapat membantu melegakan kekejangan otot kaki dengan berkesan
2. Membantu melancarkan peredaran darah.
3. Membantu melegakan kelumpuhan dengan berkesan
4. Mencegah pembiakan bakteria, menghilangkan bau busuk, melegakan gatal-gatal dan pendekorteksan kaki
5. Dapat menyerap peluh dengan cepat dan berkesan, supaya kaki sentiasa kering dan selesa

Elegance Tudung –RM73.00 2 pcs

sesuai kepada yg selalu berpeluh kepala,berkelemumur,rambut bercabang,bau asam dan pening kepala tak ada alasan lagi kalu kata taknak pakai tudung..

Sistem Kesihatan Infra-Merah K- Elegance Tudung adalah untuk membantu meringankan dan melegakan penyakit-penyakit dan kelemahan seperti sakit kepala, lemah badan, masalah tidur, keletihan, perasaan yang tidak menentu dan membantu mengurangkan bau badan.

PROMOSI AIDIL FITRI

Slimming Suit - RM211.00 2 PCS

Produk yang unggul ini bukan sahaja dapat membolehkan wanita untuk kelihatan lebih menawan dan yakin terhadap diri sendiri terutama sekali di Hari raya. Dengan menggabungkan unsur-unsur ion negatif, ion kupum, gelombang magnetik dan sinaran inframerah jauh, produk ini membantu dalam mengawal, mengurut dan meningkatkan peredaran darah dalam badan. Di bawah ialah fungsi-fungsi produk Slimming Body Undergarment 5 FUNGSI DALAM 1::

  1. Ion negatif menggalakkan peredaran darah dan memberi rasa tenang apabila seseorang berasa tegang dan resah.
  2. Ion kuprum dapat membantu menghilangkan bau yang kurang menyenangkan.
  3. Fiber anti-kuman membantu menghalang pertumbuhan bakteria. Bahannya yang diperbuat daripada elastik yang tinggi membekalkan keselesaan yang baik dan fungsi anti-pergulungan untuk memberikan keyakinan dan membantu anda mendapatkan bentuk badan yang diingini.
  4. Urutan gelombang magnetik digunakan untuk meningkatkan kadar metabolisme, meningkatkan peredaran darah dan mengawal sistem saraf autonomik bagi bentuk badan yang sihat dan menarik.
  5. Sinaran inframerah jauh dapat meningkatkan peredaran darah, metabolisme, membakar lemak berlebihan dan kalori-kalori berlebihan, seterusnya membentuk semula potongan badan


K-BioGreen-RM165.00 500g
Organic K-BioGreen ialah makanan organik yang dipilih khas dari 58 jenis bahan unik seperti kacang, bijiran, sayur-sayuran, rumpair laut dan bifido-bakteria serta enzim makanan yang memainkan peranan penting dalam badan manusia bagi bagi membersih, mendetoksifikasi dan meremaja serta mengembalikan fungsi-fungsi organ penting dalam badan dan membina ketahanan. Apabila produk tersebut diambil sebagai makanan dalam badan, ia memberikan nutrien-nutrien yang secukupnya dan sesuai bagi mereka yang inginkan tubuh badan yang sihat dan langsing.
    • Organic K-BioGreen adalah sumber makanan bernutrisi tanpa kandungan bahan awet dan tanpa pengubahsuaian genetik yang diluluskan oleh AgriQuality di New Zealand. Setelah produk organik disahkan dengan kelulusan organik, produk berkenaan diberi label dan boleh dipastikan bahawa unsur-unsur produk organik berkenaan telah mematuhi syarat-syarat dari perkebunan ke pasaran.

Sunday, August 30, 2009

| Jemputan Majlis Berbuka Puasa |

Kepada sanak-saudara yang dikasihi,

Pada hari ahad depan (6hb September 2009), satu majlis berbuka puasa & solat tarawikh bersama-sama akan diadakan di rumah Waida di:

No.46, Jalan Kancung Laut 28/20,
Taman Alam Megah,
40400 Shah Alam, Selangor.

Insya-Allah akan mengundang keluarga Cu bersama-sama kita. Kepada family Kak Ela, Awa & Lina, anda wajib mari. (Hahaha..dasar paksaan). Kaedah berbukanya adalah masing-masing bawak juadah berbuka masing-masing ye. Wat ala-ala pot luck la. So seme leh rasa. Ok yea, mari jangan tak mari. Any info, do gimme a call : 013-2207770 (Waida) or 013-2206660 (Sha).

Friday, August 21, 2009

BULAN RAMADHAN DTG LAGI


Fadhilat Puasa

* Umar ibnul Khathab r.a. berkata, "Orang yang berdzikir kepada Allah pada bulan Ramadhan akan diampuni dosa-dosanya; dan yang memohon kepada Allah pada bulan Ramadhan tidak akan kecewa.

* Puasa mengatur keseragaman ummat. Selama Ramadhan, umat berseragam dalam sahur dan berbuka, dalam bekerja dan beristirahat, serta dalam shalat, istighfar, dan bertobat kepada Allah. Lidahpun seragam dalam bertakbir, bertasbih, dan bertahmid sehingga tercegah dari kata-kata buruk dan menyakiti orang lain, menjauhi perbuatan keji dan munkar, mengisi hati dengan cinta kasih kepada sesama hamba Allah, selalu baik dan bersih lahir bathin, serta sabar meng- hadapi segala macam kesulitan hidup. (ulama)

* Imam Al Ghazali berkata, "Betapa banyak orang berpuasa yang sebenarnya berbuka, dan yang berbuka padahal ber- puasa. Yang berbuka tetapi sebenarnya berpuasa adalah yang makan dan minum, tetapi menjaga seluruh anggota tubuhnya dari perbuatan dosa. Dan yang berpuasa tetapi sebenarnya berbuka adalah yang lapar dan haus, tetapi tercemar anggota tubuhnya (dalam perbuatan dosa)


Thursday, August 20, 2009

lata payung, besut terengganu

Bila kali terakhir anda mandi sungai bersama keluarga ?
Ya, itu dia tuan tuan dan puan puan, soalan killer untuk anda semua. Bila ? Jadi sudah lama tidak jawapannya. Inilah masanya. Apatah lagi ketika bulan puasa, sangat afdal dan makruh sekali kalau mandi sungai ni. Kena pula terkentut-kentut di dalam air. Wah... enak bangat bunyinya.

pada minggu yang lalu, aku, sa, athir, adik ipar aku (firdaus dan fatin) turut serta dalam pencarian kami ke sungai yang indah ini. Kali terakhir aku pergi, sebelum kahwin, waktu tu athir pun takder lagi. Itu cerita 3 tahun yang lalu. Pergi dengan makcik Sa.

Jadi dipanjangkan cerita, aku upload ajelah gambar-gambar yang sensored nie. Antaranya cubaan athir nak bercumbu dengan aku dan nasi bungkus yang enak.

Lokasinya sebelum sampai besut, Terengganu. Langkap, haaa jangan ingat negeri perak je ada langkap, terengganu pun ada langkap. Perjalanan masuk ke dalam lata ini mengambil jarak lebih kurang 15km dari Langkap, dan lebih kurang 40km dari kuala terengganu. Airnya sejuk. Tapi 3 tahun lepas lagi best, biru je air dia. Sekarang dah kurang sikit sebab dah ramai mandi kot.



aksi lucah athir dan aku


cubaan untuk smackdown mama dia


athir tunjuk "disinilah kejadian itu berlaku, saya mandi tanpa pampers"

nasi bungkus yang enak, sedap dan lazat, ikan keli goreng, sambal belacan dan kuah lemak.

athir mencuba air sungai sambil melepaskan cecair kuning dari otto nya.

aku, athir, firdaus dan fatin, tiada dalam gambar ialah sa, jadi tukang amik gambar

tangan athir yang kesejukan, sampai kecut. tapi perut bapanya tak kecut-kecut. buncit sediakala

pemandangan di lata payung, kami tak mandi atas sangat, mandi kat bawah2 je.


sebelum balik, ada la budak2 main rollercoster kampung dengan pelampung.


sekian laporan dari terengganu. senyum sokmo. Video nanti aku upload. Next target, pulau kapas dan pulau tioman.



* sekarang baru aku tahu kenapa abah rajin bawak kami jalan-jalan mandi sungai, berkelah, menginap sana dan sini melihat dunia. Bila dah ada anak... baru tahu, inilah keluarga. Inilah masa-masa manis. Esok dah besar, semua tak ingat dah nak bergelak-gelak. Insap sekejap. ok dah jahat balik. LOL.

Merawat anak demam

Merawat anak demam

APABILA anak demam, ibu bapa disaran segera membawa anak berjumpa doktor terutama jika mereka tidak mempunyai pengetahuan untuk merawatnya.

Demam adalah keadaan di mana suhu berada di atas tahap normal iaitu 38 darjah Celsius. Namun demam yang sesungguhnya ialah apabila suhu melebihi 38.5 darjah Celsius.

Tip penting semasa merawat anak demam:

Mencari penyebab demam dan perhatikan perilaku anak. Jika perilaku anak hampir sama seperti biasa, maka anda tidak perlu risau kerana demam biasa adalah tidak berbahaya.

Cegah dehidrasi kekeringan cecair dalam badan. Bayi dan kanak-kanak berisiko mengalami dehidrasi. Berikan anak lebih banyak cecair seperti air, kuah sup, jus buah segar yang dicampur air dan sebagainya.

Jika anak muntah atau cirit-birit, berikan minuman garam oral bagi menggantikan cecair yang telah keluar daripada badan.

Pastikan bilik anak tidak panas. Pasang kipas atau pendingin hawa dan pakaikan anak baju nipis.

Beri anak makan apa yang diingininya. Jangan dipaksa. Elakkan makanan berlemak kerana makanan ini sukar dihadamkan oleh tubuh.

Walaupun sebaiknya anak tidak ke sekolah kerana bimbang berjangkit dengan kanak-kanak lain, namun ini bukan bermakna anak harus berada di tempat tidur seharian.

Ibu bapa harus berjumpa doktor apabila bayi mereka yang berusia tiga bulan mempunyai suhu melebihi 38 darjah Celsius, tiga hingga enam bulan dengan suhu lebih 38.3 darjah Celsius, lebih enam bulan dengan suhu melebihi 40 darjah Celsius.

Berbincang dengan doktor jika terdapat tanda-tanda tidak mahu minum atau terdapat tanda dehidrasi, gelisah, muntah atau cirit-birit.

Anak nampak tidak selesa, gelisah atau asyik menangis.

Asyik tidur dan sukar dikejutkan.

Sering kejang, kaku atau sakit kepala yang teruk.

dan tips terakhir. Jika anak liat makan ubat juga, lempangkan saja mak atau bapaknya. Hahahahaha

artikel dipetik dan dicantas dari utusan malaysia. Paper politik BN. Ehhh terpolitik pulak. Sorry.

Saturday, August 15, 2009

OVERHAUL PERUT


BERITA BAIK UTK YG BERBADAN BESAR DAN INGIN MENGEKALKAN KESIHATAN

Kepada mereka yg tak pernah meng 'overhaul' perut tu bolehlah mencuba produk ni cukup berkesan hanya setelah melalui proses Cleansing Tahap 1 baru lah proses Cleansing Tahap 2 ni boleh dilakukan dgn licin nya.

* Aku hanya ambil masa 2 hari sahaja mula hari Khamis 13/8/2009 - 15/8/2009 pukul 9.30pagi dah keluar kurang hampir 1 1/2inci ukur lilit perut*

Juga sesuai utk mereka:-
  • Ingin menurunkan berat badan dan perut kedepan.
  • Nafas berbau dan badan berbau
  • Sembelit susah buang air besar
  • Pesakit kencing manis,gout,lenguh-lenguh sendi
  • High Colestrol dan macam lagilah..............
Ini merupakan bahan yg selama ini melekat dinding usus ketebalannya mengikut habit pemakanan kita.kesan kepada pemakanan kita ialah spt cth ayat ni:-
' Kenapa aku makan ubat tu sampai habis sebotol baru berkesan kau cuma makan 1/2 botol dah ok' semakin tebal kekotoran semakin sukar keberkesanan ubat bertindak.....

panjang benda alah ni dianggarkan 5-8 kaki, aku tak sanggup nak tarik panjang2.bunyi dia jatuh tu kelepap macam kena muka director ahmad nisfu tua nak mampus'* Klik pada gambar kalu nak tahu rupanya dari dekat *

PAGI-PAGI AMIK GAMBAR..........
1 kamera 50mm F4
macam mana nak dapat gambar macam nie ?
waktu antara pukul 9.00 ke 9.15 pag1 dengan cuaca yang baik.
tunggu warna kuning (golden time) datang, pastu shoot la korang.
kit lens pun buleh................hehe tiru ayat didi sikit

perut rasa lapang sungguh.siapa yg nak mencuba calling2 aku nanti aku kena ajar kaedah dia kalu tak nanti dia tak keluar.................

contoh gambar usus yg kotor

Kebaikan Organic K-BioGreen :Organic K-BioGreen ialah makanan organik yang dipilih khas dari 58 jenis bahan unik seperti kacang, bijiran, sayur-sayuran, rumpair laut dan bifido-bakteria serta enzim makanan yang memainkan peranan penting dalam badan manusia bagi bagi membersih, mendetoksifikasi dan meremaja serta mengembalikan fungsi-fungsi organ penting dalam badan dan membina ketahanan. Apabila produk tersebut diambil sebagai makanan dalam badan, ia memberikan nutrien-nutrien yang secukupnya dan sesuai bagi mereka yang inginkan tubuh badan yang sihat dan langsing.

Organic K-BioGreen tidak mengandungi sebarang perisa buatan, pewarna, sisa-sisa anti-biotik, penggalak tumbesaran dan bahan awet. Dalam penggunaan baja, perkebunan organik telah menetapkan garis panduan yang ketat. Baja mengandungi patogen manusia, tetapi jika dirawat (dikompos) dengan betul, ia bioleh menjadi baja organik dalam bentuk selamat. Pekebun berkelulusan organik tidak dibenar menggunakan baja yang tidak dirawat kurang dari 60 hari sebelum penuaian tanaman dan ia diperiksa bagi memastikan syarat-syarat dan peraturan-peraturan dipatuhi.

Ada di antara mereka percaya bahawa makanan organik rasa lebih enak dari makanan biasa. Untuk sebab-sebab kesihatan, makanan rasa lebih enak jika makanan tersebut adalah segar.

Kebaikan Organic K-BioGreen :

  1. Meningkatkan sistem imuniti
  2. Meningkatkan sistem endokrin
  3. Membersih sistem penghadaman
  4. Membantu mengurangkan kolesterol
  5. Membantu menghalang sakit jantung
  6. Membantu menggalang sel-sel kanser
  7. Mendetoksifikasikan sel-sel badan dan saluran darah
  8. Mengaktifkan sel-sel badan
  9. Menggalakkan metabolisme
  10. Mengawal organ-organ dalaman
  11. Mengurangkan tekanan
  12. Meningkatkan ingatan
  13. Meningkatkan keadaan mental dan fizikal
  14. Bertindak sebagai agen anti-oksida
  15. Membekalkan vitamin, mineral dan nutrien yang lengkap
  16. Melembapkan kulit dan membantu menghalang alahan kulit
  17. Membantu menahan lapar dan menguruskan badan
  18. Mengembalikan kecantikan asli
* Untuk mereka yg berminat utk menjadi agen jualan amat dialu-alukan kerana kekurangan stokis di semua negeri dan daerah diseluruh malaysia cth:-perak 3,pahang 1,Tganu 1,Pahang 1,selangor 1 .....jom cari duit raya huhu..........................

sedikit info :
  • Syarikat Bumiputera
  • Rangkaian perniagaan di 42 buah negara.
  • Jualan sebulan 80-100 juta sebulan
  • Sejak tahun 2000

petang petang amik gambar






guna dua kamera, 85mm f1.8 dengan 50mm f1.4.
macam mana nak dapat gambar macam nie ?
waktu mesti antara pukul 6.00 ke 6.45 petang dengan cuaca yang baik.
tunggu warna kuning (golden time) datang, pastu shoot la korang.
kit lens pun buleh.

Monday, July 27, 2009

Layan Gambar Bowling

tak banyak pun.. ada la sikit2..





Movie terbaru.. Ami mesti suka ni! (Jgn marah aa.. hihi)

| Layan Bowling! |


Hari sabtu yang lepas, kami (Aku, Sha, Mawar, Kak Lina, Abg Mizam, Kimi, Ami, Kak Ela, Awa, Jef, dan juga Siti) berada di The Summit, USJ untuk melepaskan gian main bowling sebelum adanya bowling tournment seperti yang digembar-gemburkan beberapa hari lepas. Sebenarnya nak layan di Sunway Pyramid, tapi terpaksa cancel sebab ada tournament plaks kat sana. Diorang (aku tak main pun) seme bantai 3 games sampai naik lenguh tangan hayun bola bowling tu. Ada yang mengadu patah kuku pun ada. Hehehe.. Sape tah..

So, enjoice the pix everyone..


Hayunan maut dari Kak Ela!
Awa pose baik punya..
Persaingan sengit..
Pose orang hepi dapat strike!
Mawar blur. "Ape la korang baling2 ni?"
Abg Mizam mencari inspirasi..
Siti pun datang gaks.
Ada kisah disebalik Megi dan Waffer ni..hahaha
Skor Game Pertama
Skor Game Kedua
Skor Game Ketiga
Skor game Kak Ela & Awa

* Psttt..mintak tolong publish gambar yang beramai-ramai tu ye Abg Mizam. Kitorang takde pix tu.