Thursday, July 16, 2009

INFO KESIHATAN

Nama orang ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BAIK JANGAN MAKAN SUSHI & SASHIMI & SEMUA YANG MENTAH!!!

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunya didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).Itu budaya orang Jepun yg suka makan makanan laut mentah. Bagaimana pula orang melayu yang suka makan budu, belacan, cencalok? Bukankah semua tu tidak dimasak juga? Rasa-rasanya sebab itu lah orang resdung alahan sangat dengan makanan laut seperti sotong, udang dan sesetengah ikan. Agaknya yang menyebabkan gatal hidung, muka orang resdung tu, ulat dan parasit yang sama kot? Orang melayu panggil HAMA RESDUNG….

Tobat rasenya nak makan lagi belacan melainkan yang dimasak. Patutlah ada ulama’ yang memakruhkan makan benda-benda tu.

SO aper pendapat korang .......................huhu

JANGAN TAK MUNTAH mari kita tengok siapa yg leh tahan.........................uerk............

8 comments:

| Krsty Pinky | said...

ewww...sgt geli aku melihatnya..
x jadi nk telan sushi..hahaha

suealeen said...

aku telan jugak... hahaha! dulu masa kecik awa tu tiap kali lepas makan je muntah. selamba je aku terus makan...

hohoho! sapa soh makan belacan tak masak beb!

Sa Rathisa said...

Tetiba je terus gatal2 kat kepala.Geli gemmam dibuatnya.
Perut pn terus kenyang...adeh abg kemal man adpt bnda ni?

~:|:sara:|:~ said...

email la kk sa...hehe
awa pn ada dapat...;)
tak de la smp nak muntah, cuma tak lalu tgk je..hehehe...

kak Bib said...

kat ohtidak.com pun ada. aku dah tgk sblm ni. tak hairan sgt sbb kes2 terpencil....lain la ramai yg makan bende mentah n jadi cam tu...kita yg x makan ikan, udang or sotong mentah cam org jepun, cina or korea x ayah bimbang. mmg geli tapi naper dia org tak de cara ke nak matikan cacing2 tu?

Dlm Islam kena makan makanan bersih dan halal, jauhi yg haram dan yg memudaratkan.

Kalau makan apapun masak la dulu melainkan ulam-ulaman. tu pun basuh la bersih2. mana nak tau termakan telur lintah plak nanti tak pasal2 masuk spital n jadi cam entry kemal sebelum ni....hehehe

Intan Terpilih said...

una pernah tgk dh pic nie...lau org tu ada dpn una la, mst una amik pisau n cungkel2 ulat2 tu...hehehe...

suealeen said...

kak Bib:

kuman @ worm ni mana de cara nak bagi mati kalo dok bergelumang dalam otak. kalo besar gedabak camtu memang kena bersihkan. serupa macam jangkitan kuman la. jangkitan kuman ni disebut sebagai meningitis. tu pun ada risiko lain. dah tentu jadi hydrocephalus. silap hb orang tua tu pakai shunt jugak cam syafiah.

anak kawan nen sorang kena jangkitan kuman masa bebaru lahir ke dunia. jadi hydrocephalus sebab kuman ni bersarang dalam liang² untuk absorb CSF tu. memang sekang ni kuman dia dah mati tapi anak dia pakai shunt la. bebaru ni masuk hospital lagi tukar shunt baru.

Sa Rathisa. Sudah dimiliki & memiliki seorang anak said...

Tp kalo belacan kita biarkan lama mana pn x kuar ulat kan?
Cuba nasi ke...Ikan ke?
So amacam benda2 tu msuk perut kita...dn kita ada mslh 'penyahtijaan'..nak tahu gak..