Thursday, September 17, 2009

Perutusan Hari Raya...



Cewahhh! Bunyi tajuk cam dok kat oversea je kan... Padahal dok kat Bamboo River je...

Kami balik ke Big River dulu, pastu raya ke-2 baru balik ke Bird River. Tak sampai hati balik rumah sebelah pihak je. Bagi yang ibu bapa masih ada tu treasurelah mereka selagi mereka masih ada. Jika tinggal seorang je lagi, korang pasti takkan biarkan sebelah pihak je rasa bahagia dengan kehadiran korang masa raya (terutamanya malam raya). Tambah lagi yang tinggal tu adalah seorang IBU!

Kekadang aku rasa cam teringin sangat family kita bergader cam dulu² tu kat TP. Walo pun sekang ni rumah tok dah tiada lagi, rumah Along kan ada. Masih utuh walo pun bumbung tiris sana-sini. Aduhh.. bila la nak dapat ganti bumbung tu.

Sungguh! Tanah pusaka tu banyak kenangan. Kenangan dengan saudara-mara yang sukar dilupakan. Terutamanya bila menjelang hari raya. Kenangan bermain meriam besi sampai pekak telinga tok (abang Kemal and the gang), main bunga api besi sampai terbakar pokok nyior orang tua tu (aku dengan Didi), kena perhambat dek Along sebab main bunga api masa malam raya (aku dengan Didi jugak) dan memacam lagilah. Ada yang pahit tapi yang pahit jadi manis bila dikenang sekarang ni.

So, seminggu ni tak online la aku walo pun reception Maxis broadband sangat baik di TP. Ada broadband tapi tak dak laptop pun tak guna jugak. Siapa nak pinjamkan? Kak Long? Jangan harap... hukhukhuk! Kalo tak, sure aku dah boleh bersiaran dari kampung je dengan 'gambar pinjam' dari kamera Awa. Aku ada usha satu laptop tu.. tunggulah...

Till then, Selamat Hari Raya, maaf zahir batin, selamat memandu, selamat sediakan duit untuk anak² aku. Untuk Awa, sebab hang tak dapat duit kecik, bagi je anak buah hang note yang besar² kaler biru tu.. hahaha...





4 comments:

me said...

amboii!! demand dwet kale biru ye..
tak pe seb bek aku ade spare hat belen beli brg semalam..kale biru gak..ada la 4 5 lai..bule la bg...
kehkehkeh..

*kalo aku tak bg taun ni c/f la ke taun depan...hukhukhuk

kak Bib said...

hehehe...jgn riso aku dh ada not biru tu...nanti balik aku bg...hehehe. Malangnya anak aku sendiri terpaksa beraya di rmh tok dia di kg gajah tahun ni...rela dlm terpaksa dia p....aku nak je dia beraya dgn aku tapi apakan daya dah anak bersama kena beralah lah juga...sabar.

Sue.Aleen said...

tengok Awa.. orang tak kerja bank bleh sediakan note biru.. ape daaa...

rasa nak scan duit raya 'beso' yang hang bagi tuuu!

kak Bib, Una tu half². hak ayahnya tetap kena la bagi kan though rasa tak rela. tu belum lagi tiba saat dia dah kawen nanti. well, hanya orang terpilih akan melaluinya. mesti ada hikmah yang tersembunyi, k!

sot said...

Nice blog...nostalgia raya ni kekal dlm ingatan sampai bila2 insyaAllah.

My family & I were at Jln TAR shopping and enjoying life at malam Raya til 1am. Feel free to link me up at School Of Tots.