Monday, May 4, 2009

Kami bergeder lagi...

Sebenonye kami tak plan nak balik kampung, apatah lagi ke Kedah! Unplanned. Biasalah spontan² ni. Alhamdulillah dapat suami yang macho dan memahami... hehehe... macho ke? Tapi Allah set cantik punya. Lepas menziarahi Chu, mak tak terus pulang walau pun dia mai dengan Yong, Abang Nua, Mira dan Kak Bib. Kesian dengan Chu, dia pun tunggu. Kalau ikutkan dia, dia nak je stay semalam di Serdang tapi since aku punya rumah jauh pastu payah nak ulang, tak jadi. Kalo tidak, mungkin mak bleh jumpa dengan Didi the next daynya tu.

Tengah jalan sempat SMS Yong. Katanya dia tak balik Tanjong Piandang sebab ada majlis tahlil di Manjung. Tapi dia sempat ajak ke Pulau Sayak pada hari Sabtu. Gambar masa on the way balik Perak pada pagi Jumaat:




Gambar Mastura dan Adam je. Syafiah susah betul nak bekerjasama. Oh ye! Bagi orang yang tanya sama ada Syafiah tu pandai duduk ke idak. Dia belum duduk lagi ye puan²! What's wrong for being different? Tapi mak dia positif dia pasti akan duduk, berjalan malah berlari. Sila dapatkan maklumat terkini di blog dia naa...


Petang Jumaat sempat ke Billion, Parit Buntar. Ramainyeeee manusia!


Mula tu macam reluctant nak pergi. Tapi dah rezeki kami nak jejak Kedah. Kami pi jugak la... Bertolak pun lambat sekitar jam 12 tengahari. Antara yang pergi - aku, suami, Mastura, Adam, Aliff, Anis dan Aap. Sumbat jangan tak sumbat. Kalo aku ada MPV ke van dah sah², insyaAllah aku angkut semua kerabat aku. Mak tak nak pi sebab mak sakit kaki. Sampai di rumah Yong sekitar pukul 1 lebih. Jem plak kat Nibong Tebal atas jambatan tu sebab ada accident 3 biji kereta. Aduhh!

Lepas Zohor kita orang gerak. Sempat la jugak mengalas perut dengan laksa yang Yong buat. Dari rumah Yong, Pulau Sayak tu tak jauh. Dalam 50km je. Nama je pulau.. tapi ia sebenarnya perkampungan nelayan. Siap ada chalet lagi.

Gambar² di hari kejadian:




Among my favorite photo!



Abang Nua dan suami. Baca paper macam baca dalam ribut! Angin bertiup kencang.


Apesal Yong, Alif, Aap dan Yamin ni macam pandang setempat je?

Meh makan mee udang.. tapi idak le macam Mee Banjir tu.. udang berekoq-ekoq. Rasa? Aku ni makan tak reti nak rasa. Yang paling sedap bagi aku adalah yang FREE.. huhu! Rega pun lebih murah..

Let's burn the calories! Lepas makan berpeluh pula menukar tayar kereta. Tayar baru plak tu. Really 'screw'ed up by a screw!

Apa motif Alif tangkap gambar pokok ni?


Makam ini terdapat berdekatan dengan tempat makan kami. Di celah² perkampungan nelayan Pulau Sayak tersebut.

Lepas ke Pulau Sayak, kami jejak ke Pantai Merdeka pulak. Tak jauh pun dari Pulau Sayak.

Nun jauh di tanjung tu adalah Tanjung Dawai. Selain dari jalan darat, boleh ke sana dengan menaiki bot dari Pantai Merdeka.

Yong dan abang Nua

Kanak² ribena makan aiskrim... hehehe! Apapun aku sayang bebudak ni. Tiba² bunyi seakan helikopter mahu mendarat. Rupanya bunyi hujan dan angin yang datang sekaligus.


Tak dapat hujan di SU, hujan di utara pun jadilah. Rindunya aku pada hujan. Malam tu pulak hujan di kampung dari awal malam sampai ke hari esoknya. Lebat semalaman. Kalau di KL dah sah² banjir.

Yong kata kalau ada rezeki bolehlah ramai² pi dok kat chalet kat situ. Dia teringin nak belanja kak Shidah, abang Man, kak Bib dan siapa je la yang tak dapat pergi sekali tu. Thanks so much to Yong sebab dia yang belanja.

Dalam perjalanan balik kami singgah di rumah Yong lagi. Ambik buah pelam. Pastu perjalanan diteruskan ke Jusco, Perda. Jusco baru. Ada Big Apple di sini beb tapi tak belilah. Melayan bebudak tu main games kat games park. Dari sebelum Maghrib sampai ke pukul 10. Barulah kami pulang ke Perak lepas tu.

Minggu ni turn Awa bergeder dengan kawan² plus kak Bib di Terengganu. Jom ler bergeder lagi wei!! Nak tak nak kena tunggu la Jihan kawen ni pulak untuk bergeder beramai-ramai, insyaAllah.


~Ela/Cik Ela~

2 comments:

kak Bib said...

best dpt berjumpa ramai2 dan pergi berkelah cam tu...ada seorang yg tak dpt ikut hari tu...frust betul dia..camana nak buat lain kali lah plak bawa dia berjalan. Masa ni dok asyik kena tinggal je. Nasib baik sempat juga dia dibawa ke PH hari tu.

Sue.Aleen said...

kak Bib:
ala... tak muat la nak bawak semua.. nanti kita pi Langkawi sekali. lagi pun una nak peksa tahun ni...